Maria Siemionowa
spacer1
spacer1
Pracownia Marii Siemionowej należała do najznakomitszych w XIX-wiecznej Rosji. Zasłynęła wspaniałymi wyrobami ze srebra dekorowanymi motywami kwiatowymi i roślinnymi.
spacer1
Historia pracowni
spacer1
Maria Wasyliewna Siemionowna prowadziła dużą pracownię złotniczą w Moskwie. Historia tej pracowni zaczęła się w połowie XIX wieku. Założycielem pracowni złotniczej rodziny Siemionow był Wasylij Siemionowicz Siemionow. Firma specjalizowała się w wytwarzaniu wyrobów ze srebra. Jej dzieła słynęły z jakości i wspaniałego stylu. W czasach, gdy pracownią kierował Wasyl przedsiębiorstwo specjalizowało się w wytwarzaniu dzieł ze srebra dekorowanych techniką niello.
Maria kształciła się w pracowni ojca. Około 1890 r. zaczęła pracować jako złotnik projektujący w pracowni ojca i stopniowo zaczęła uczyć się nią zarządzać. W 1895 r. po śmierci ojca została właścicielem pracowni.
Pracownia Marii Siemionowej specjalizowała się w wytwarzaniu sreber dekorowanych emalią komórkową. Motywy dekoracyjne sreber Siemionowej nawiązywały do sztuki staroruskiej, ale też czerpały z bogactwa sztuki nowoczesnej, na przykład secesji. Dominowały w nich motywy kwiatowe i roślinne. Kolorystyka emalii Siemionowej była niezwykle bogata.
W roku 1905 fabryka zatrudniała 100 wykwalifikowanych pracowników. Siemionowa sprzedawała wyroby pod własną marką oraz pracowała jako podwykonawca dla wielu firm Dostawców Dworu Jego Cesarskiej Wysokości. Przedsiębiorstwo działało do 1917 r.
Na podstawie: Złotnicy dworu Romanowów, pod red. A. Szymańskiego, Opole-Berlin 2011
Siemionowa25

Szkatułka zdobiona emalią
Punce i cechy złotnicze
Wyroby Siemionowej oznaczane były cechą złotniczą zawierającą inicjały Marii w postaci liter MS zawsze zapisanymi cyrylicą. Przedmioty są zawsze bardzo poprawnie znakowane, to znaczy, że zawierają komplet puc i cech złotniczych.

Siemionowa31
Siemionowa33

Wasyl Siemionow
Wasyl Siemionow był założycielem rodzinnej pracowni złotniczej. Siemionow stworzył indywidualny styl dekoracji wyrobów złotniczych techniką niello. Stworzone przez niego dzieła bardzo często były zdobione obrazami, dekoracją roślinną lub geometryczną. Jego wyroby prezentowały bardzo wysoką jakość i znakomity styl. Od około 1850 r. dostawcą dworu cesarskiego.
Na podstawie książki: Złotnicy dworu Romanowów, pod red. A. Szymańskiego, Opole-Berlin 2011
Wybrane ceny dzieł Siemionowej
Kowsz zdobiony dekoracją emalierską i motywami kwiatowymi.
32,2 tys $ – w 2013 r. w Londynie.

Kowsz srebrny zdobiony dekoracją kwiatową.
47,1 tys $ – w 2012 r. w Londynie.

Kowsz srebrny zdobiony dekoracją roślinną.
16,2 tys $ – w 2015 r. w Nowym Jorku.

Reprezentacyjny kowsz zdobiony emalią.
50 tys $ – w 2011 r. w Nowym Jorku.

Kowsz srebrny zdobiony dekoracją kwiatową.
43,7 tys $ – w 2009 r. w Nowym Yorku.

Komplet do kawy i herbaty zdobiony dekoracją niello.
31,3 tys $ – w 2014 r. w Londynie.

Komplet do kawy i herbaty zdobiony dekoracją niello.
28,2 tys $ – w 2001 r. w Nowym Jorku.

Cukiernica i mlecznik.
17,5 tys $ – w 1989 r. w Nowym Jorku.

Mały kowsz srebrny zdobiony emalią.
16,2 tys $ – w 2015 r. w Nowym Jorku.

Kowsz srebrny zdobiony dekoracją kwiatową.
18,1 tys $ – w 2014 r. w Nowym Jorku.

Kowsz srebrny zdobiony emalią.
16,2 tys $ – w 2013 r. w Nowym Jorku.

Przenośna ikona tryptyk z przedstawieniem archanioła.
27,5 tys $ – w 2010 r. w Londynie. zobacz w galerii
Dekoracje Siemionowej
siemionowa41siemionowa42siemionowa40siemionowa39
Styl emalii Siemionowej
Pracownia Marii Siemionowej stworzyła jeden z najpiękniejszych stylów w dekoracji emalierskiej wyrobów złotniczych w XIX-wiecznej Rosji. Cechy charakterystyczne tego stylu to użycie emalii komórkowej oraz używanie motywów kwiatowych i bogatej kolorystyki. Złotnicy Siemionowej chętnie używali złoconego srebra jako tła dla dekoracji emalierskiej. Równie chętnie używali w dekoracji filigranu i granulacji.
Styl wyrobów srebrnych zdobionych emalią wykonanych w pracowni Siemionowej należy do najpiękniejszych w sztuce złotniczej Rosji w XIX w.
Złotnik dworu
Maria Siemionowa wielokrotnie dostarczała wyroby dla dworu cesarskiego i dworów wielkoksiążęcych. Pracownia była również podwykonawcą dla innych złotników dworu cesarskiego.
Zbiory i kolekcje
Dzieła pochodzące z pracowni Marii Siemionowej znajdują się w wielu kolekcjach i zbiorach muzealnych. Największe i najbardziej interesujące kolekcje są prezentowane w muzeach rosyjskich, w szczególności w Moskwie i Petersburgu.

Siemionowa13

Solniczka w formie koszyka
spacer1
Moje publikacje
spacer1
spacer1
Książka „Złotnicy dworu Romanowów” to słownik, na kartach którego zostały przedstawione wszystkie pracownie złotnicze i mistrzowie sztuki złotniczej pracujący dla cesarskiego dworu Romanowów. Złotnicy pracujący dla dworu nosili zaszczytny tytuł „złotnika dworu” lub „dostawcy dworu”. Słownik obejmuje okres drugiej połowy XIX i początek XX wieku.

Kup książkę


zlotnicy-dworu-romanowow2
spacer1
spacer1
ksiazka
Album „Faberge. Historia i arcydzieła” to pierwsza w Polsce książka o pracowni największego złotnika w dziejach Piotra Karola Faberge, twórcy cesarskich prezentów wielkanocnych, tak zwanych „jajek Faberge„. Książka jest pięknym albumem, ale również interesującą kpracą naukową, w której zostało zaprezentowanych 101 arcydzieł wykonanych przez Faberge.

Kup książkę


spacer1
spacer1
Książka „Szkice o złotnictwie rosyjskim” to publikacja, w której w szeregu artykułów zostały przedstawione wybrane zagadnienia z historii złotnictwa rosyjskiego w XIX w. W książce znajdują się artykuły o pracowniach Sazikowa, Bolina, Butza, braci Graczew, Zeftingena, Brejtfusa oraz artykuły o mistrzach złotnikach m. in. o Michale Perchinie, Henryku Wigstromie, Juliuszu Rappoporcie i innych.

Kup książkę


szkice-o-zlotnictwie-rosyjskim-1
spacer1
spacer1
zlotnictwo-rosyjskie-1
Książka „Złotnictwo rosyjskie” to zbiór artykułów poświęconych dziejom złotników i sztuki złotniczej w XIX-wiecznej Rosji. W książce znajdują się artykuły o pracowniach złotniczych Keibel, Koechli, Geckler, Kammerrer, Nicholls & Plincke, Brejtfus oraz kilka artykułów o pracowni Faberge.

Kup książkę


spacer1