RUSSIAN ANTIQUES

- SILVER -

JAJO FABERGE

ZDOBIONE EMALIĄ ARCYDZIEŁO Z PRACOWNI FIODORA RUCKERTA

jajko-emaliowane-z-pracowni-ruckerta-09

Dzieło jest puzderkiem wykonanym ze srebra kunsztownie zdobionym wielobarwną emalią. Zostało wykonane w pracowni Fiodora Ruckerta, który pracował dla "ulubionego złotnika carów" Piotra Karola Faberge. Jajko nosi cechy stylu neoruskiego. Powstało w Moskwie przed 1910 r. Dzieło posiada fachową ekspertyzę dr Adama Szymańskiego potwierdzającą jego autentyczność i wartość. 

To wyjątkowo rzadki i unikalny przedmiot. Prawdziwa gratka dla kolekcjonerów. 

CENA: 93 000zł.

22 040€ [kurs = 4,22 zł]

CHARAKTERYSTYKA DZIEŁA

Dzieło jest puzderkiem w kształcie jajka, otwieranym w połowie, pustym w środku. Forma puzderka jest wzorowana na kształcie prawdziwego jajka. Powierzchnia zewnętrzna jest dekorowana wielobarwną emalią komórkową we wzory kwiatowe i geometryczne. Wnętrze jajka jest złocone. 

AUTORSTWO - Dzieło powstało w pracowni Fiodora Ruckerta w okresie 1908-1912 r. W tamtym czasie Ruckert był najwybitniejszym emalierem w Rosji. Pracownia Ruckerta bardzo blisko współpracowała jako podwykonawca z dostawcą dworu cesarskiego Faberge. Autorstwo Fiodora Ruckerta potwierdzają punce i analiza stylistyczna dzieła. [więcej w ekspertyzie]

DATOWANIE - Dzieło powstało krótko przed 1910 r. Potwierdzają to punce, które wskazują, że dzieło zostało wykonane pomiędzy 1908-1918 r. Jest częścią dużego zamówienia, jakie Ruckert wykonał dla pracowni dostawców dworu cesarskiego Faberge i Chlebnikowa. 

WAGA I WYMIARY - Wymiary i waga dzieła są typowe. Długość całkowita jajka wynosi 87,5 mm, wysokość mniejszej połówki wynosi 43 mm, wysokość większej połówki 51 mm. Średnica jajka to 60 mm. Łączna waga dzieła wynosi 153 g.

TECHNIKI DEKORACJI - Powierzchnia jajka jest kunsztownie dekorowana emalią komórkową. Wnętrze jajka jest złocone. 

STYL DEKORACJI - Dekoracja jajka jest wykonana w stylu neoruskim. Fiodor Ruckert obok Faberge i Owczynnikowa był jednym z największym propagatorów i mistrzów stylu neoruskiego. Styl dekoracji emalierskiej jest eklektyczny. Łączy w sobie dekorację kwiatową nawiązującą do sztuki staroruskiej, jednobarwną dekorację o charakterze orientalnym i motywy geometryczne. Takie swobodne i doskonale harmonijne łączenie różnych stylów jest typowe dla późnej twórczości Fiodora Ruckerta.
Jajko jest ozdobione charakterystyczną ciemnoczerwoną emalią, która jest typowym motywem dla jednego ze stylów Ruckerta. W jego pracowni powstała cała seria dzieł zdobionych taką emalią. [zobacz zdjęcia tych dzieł zamieszczone w galerii]

MATERIAŁ - Dzieło jest wykonane ze srebra i srebra złoconego oraz z wielobarwnej emalii. Punce wskazują na użycie srebra próby 88. Srebrny drut użyty w dekoracji emalierskiej jest próby 84, co jest typowe dla dzieł emalierskich. Badania emalii i użytych barwników wskazały użycie materiałów typowych dla wytwórczości rosyjskiej z końca XIX i początku XX wieku. [więcej w ekspertyzie]

STAN ZACHOWANIA - Stan zachowania dzieła jest bardzo dobry. Emalia posiada niewielkie spękania typowe dla stuletnich dzieł tego typu. Jajko posiada ślady przeprowadzonej poprawnie naprawy. Najprawdopodobniej była ona przeprowadzona przy okazji poluzowania się oprawy. Lutowanie mocujące zostało wykonane bardzo dobrze. 
Jajko nie posiada ubytków emalii. Złocenie wnętrza zachowane w stanie bardzo dobrym. Pierścienie w miejscu zamknięcia jajka są zachowane w stanie idealnym. [więcej w pisemnej ekspertyzie] 

PUNCE - Jajko zostało poprawnie oznaczone cechami złotniczymi. Na dziele znajdują się trzy punce. Dwie we wnętrzu jajka i jedna na krawędzi pierścienia w miejscu zamknięcia.  We wnętrzu obu połówek jajka i na krawędzi zamknięcia znajdują się punce w formie kokosznika używanego po 1908 r. Widnieje tam oznaczenie próby srebra 88, kokosznik oraz litera delta, która wskazuje Moskwę jako miejsce wykonania dzieła. We wnętrzu jajka i na krawędzi zamknięcia znajdują się punce imienne Fiodora Ruckerta w postaci zapisanych cyrylicą liter "ФР" z kropką pomiędzy nimi. [więcej w ekspertyzie] 

HISTORIA DZIEŁA - Historia jajka jest nieznana. Według częściowo tylko potwierdzonych informacji przez pewien czas dzieło było w rękach prywatnych w Stanach Zjednoczonych lub Anglii. W 2008 r. wraz z drugim, stylowo podobnym obiektem Ruckerta było wystawiane na aukcji. Obecnie znajduje się w kolekcji prywatnej na terenie EU.

WARTOŚĆ ARTYSTYCZNA - Wartość artystyczną prezentowanego jajka tworzą jego unikalny charakter, styl dekoracji oraz związek z propagowanym przez Faberge i Ruckerta stylem neoruskim w emalii rosyjskiej XIX wieku. Styl dzieła jest eklektyczny. Jest to jedno z artystycznych osiągnięć Fiodora Ruckerta. Prezentowane dzieło jest bardzo rzadkie. [więcej w pisemnej ekspertyzie] 

WARTOŚĆ MATERIALNA - Wartość materialna dzieł Ruckerta jest wyznaczana przez poziom dzieł Faberge. Obecnie cena jajek wykonanych w pracowni Ruckerta sięga 40-50 000 $. Cena określonego dzieła zależy od jego dekoracji, stylu, rzadkości występowania, proweniencji i innych czynników. [więcej w pisemnej ekspertyzie]